Discussie: egypte en haaien
Los bericht bekijken

#9 (permalink)  
Oud 7 februari 2005, 02:21
Tell Tell is offline
Junior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MyriamC
Wij gaan nu al een aantal jaren in de winter naar Egypte voor wat broodnodige zon en eigenlijk ergeren wij ons niet meer echt aan alle zaken die Tell opsomt. Dat is trouwens in andere derdewereldlanden niet anders, alleen misschien iets subtieler.
Ja, da's waar.

Citaat:
Tell, ik weet niet of je in de souks in Luxor of Aswan geweest bent, maar ik denk het haast wel. Het eerste (toeristische) stuk word je bijna de winkeltjes in gesleept. De meeste toeristen geven het hier dus ook op. Als je dan doorloopt en in de souks komt waar alleen de plaatselijke bevolking koopt, dan heb je nergens meer last van. Dan zie je een heel andere kant van Egypte.
Ik weet niet meer waar het was, maar het was meestal voor de ingangen van Egyptische bouwwerken. Maar nu je het zegt, ik was wel wezen lopen in wat gewone straatjes, waar het niet erg was gericht op de toeristen en daar was het inderdaad wel anders. Normale sfeer, om het zo maar te zeggen.

Vergeet niet dat ik dat verslagje een tijd geleden had geschreven en dat ik het op dat moment alleen over de indruk van Egypte had En dat het gewoon maar mijn ervaring van dat moment was. Niet een graadmeter. Het is zeker niet het enigste of ergste land met chaotische toestanden of slecht onderhouden wegen. Dat heb je in alle arme gebieden van elk (arm) land. Ook in Israel was het zo. Daar kon je hoopjes vuil langs wegen zien. Daar was het wel in wat mindere mate. Ik denk dat ik van Egypte gewoon meer verwachtte, toch ergens onbewust een idealistisch beeld van had.

Vooral dat opdringerige vond ik vervelend, omdat je geen rust meer kende om van andere dingen plezier aan te ontrekken. Dat had ik nog nooit zo erg mee gemaakt. En dat waren dat was dan ook het punt wat ik het vervelends vond, zoals ik al schreef (de rest vond ik niet zo erg, zoals ik schreef). Kwam natuurlijk omdat we vooral toeristische stekjes af gingen en daar heb je dan ook vaak veel Egyptenaren die daar hun brood proberen meet te verdienen door er zo dicht mogelijk in de buurt te zijn.

Ook moet ik er trouwens bijvoegen dat dit mijn tweede reis was naar een derde wereld land (en dan was de eerste reis naar een land wat niet echt een derde wereld land was als Egypte en waar het veel minder gedoe was). Ik had dus geen ruime ervaring, waardoor ik een goed idee had van wat ik kon verwachten. Ik weet dat het geen net Europa of Amerika is (hoewel in beide continenten ook de nodige soort gelijke problemen zijn te vinden ). Het was voornamelijk de opdringerigheid die gepaard ging met zekere attractie's.

In musea en in de stad, was er wel weer "rust". In musea was het natuurlijk vooral het apengapen van de schatten van de Egyptenaren en lekker koel. Buiten in de stad had je ook niet het enorme opdringerige wat de Egyptenaren bij de toeristen stekken hadden. Op de boot was het personeel netjes en prima. De soldaten ook. Zoals ik al schreef, ergens waar ze je niet lastig vallen, daar kan het leuk zijn. Ik denk dat het gewoon ligt aan welke plekken je bezoekt. Omzeilen van de meeste toeristen attractie's, op enkele na (zoals de Sfinx. Zelfs van een afstandje, zag het er zo goed uit, dat het haast onrealistich was, hoe goed het bouwwerk was) zal wel de truc zijn. En zoals ik al schreef, geduld hebben. Zoals ik al schreef, het is vooral de opdringerigheid wat ik vervelend vond (het water was prachtig, musea was leuk, politie op kamelen geinig, het laatste strandhuis waar ik elke dag een kakkerlak in de badkamer vond, vond ik inclusief kakkerlakken leuk, eten was goed, zag een zeeschildpad en mooie vissen, etc.). Voor de rest kan het leuk zijn, zoals ik geschreven had.

Maar zo zie je maar weer waarom het goed is om ook van een ander wat andere informatie te krijgen, om een breder beeld van reizen te vormen, zoals van jou, Myriam (misschien een idee om Egypte in de toekomst een keer overdoen, met als doel meer onder de plaatselijke bevolking te bewegen en minder of geen toeristische dingen) Ieder heeft eenmaal z'n eigen mening en ervaringen.
Met citaat reageren